Tai Chi Chuan Theorie

Net als alle oosterse krijgskunsten bestaat tai chi chuan niet alleen uit beoefenen van de vormen. het gaat om de achterliggende gedachte die door beoefening van de vorm wordt ontdekt. Op deze pagina staan verschillende theoretische aspecten van tai chi chuan die kunnen helpen bij de beoefening van tai chi chuan.
Op deze pagina worden verschillende onderwerpen behandeld die een leerling moet weten zijn zijn/haar graduatie. Elke graduatie bestaat uit een praktijk gedeelt en een schriftelijke theorie test, opgesteld door de International Yang familie Tai Chi Association.


Hoe is Tai Chi Chuan ontstaan?

Over het ontstaan van Tai Chi Chuan zijn 2 theoriën.

Theorie 1
Tijdens de Yuan en Ming dynasty, ca. 600- 700 jaar geleden leefde Chang San Fang. Chang San Fang studeerde Chuan Fa in het Shaolin klooster. Later ging hij naar WuDang Moutains voor Taoist studie. Op een dag zag hij een Kraanvogel en een slang vechten. De kraanvogel was hard en aggressief. De slang was soepel en ging steeds met de beweging van de kraanvogel mee. De slang gaf geen weerstand tegen de aanvallen van de kraanvogel maar volgde hem. Hierdoor wist de slagn zijn leven te behouden. Het harde werd gecontroleerd door het zachte. Na dit tafreel aanschoud te hebben creëerde Chang San Feng Tai Chi Chuan.
Theorie 2
Tai Chi Chuan is ontwikkeld door Chen Wangting ongeveer 300 jaar geleden.

Wat zijn de 13 posities (de originele naam van Tai Chi Chuan)?

De 13 posities bestaan uit de 8 energieën en de 5 stappen (verplaatsingen).
De 8 energieën zijn: weer Af (Ward Off), Deins Terug (Rollback), Druk (Press), Duw (Push), Trek (Pull), Splijt (Split), Ellenboogslag (Elbow strike) en Schouderstoot (shoulder strike).
De 5 stappen of verplaatsingen zijn: voorwaarts, achterwaarts, kijk links, staar naar rechts, behoud centrum (positie). Deze 5 verplaatsingen hebben betrekking op het voetenwerk binnen tai chi chuan, daarom de 5 stappen. Echter kijk naar links en staar naar rechts en behoud centrum zijn niet direct af te leiden als stappen.


Welke stijlen tai chi chuan zijn er?

Er zijn 5 stijlen in tai chi chuan. Echter de 5 stijlen zijn met elkaar verbonden. Hoewel de stijlen verschillen in standen, beweging en vorm (uiterlijk) is het concept en filosofie gelijk (intern). De 5 stijlen zijn:

Tai Chi Stijl gecreëerd door geboorte plaats van de stijlen Kenmerken
Chen Stijl Chen Wangting Chenjiagou dorp, Wen county, Hunan provincie Chen stijl is een stijl die snelle en langzame bewegingen combineert. De Chenstijl kenmerkt zich door zijn sprongen en stampen in de vorm. De chen-stijl is de oudste tai chi chuan stijl. De oude vorm en kanonvuist zijn gecreëerd door de 17de generatie van de Chen familie.
Yang Stijl Yang Luchan in de stad Guangfuzhen, Guangpingfu omgeving in Heibei provincie Yang stijl kenmerkt zich door zachte, vloeiende, grote en langzame bewegingen. De bewegingen zijn zelfs bijna traag te noemen.De grondlegger van de Yang stijl Yang Lu Chan leerde tai chi chuan van de 14de generatie van de chen-familie.
Wu/Hao stijl Wu Yuxiang in de stad Guangfu, Yongnian county, Heibei provincie Wuhao-stijl - De eerste Wu stijl komt voort uit de Yang en de Chen stijl. De bewegingen van de stijl zijn traag, glad en klein en de houding is hoog. de grondlegger Wu yuxiang leerde tai chi chuan van Yang Banhou, 2de generatie Yang meesters, en ging daarna in de leer bij Chen Qingping, 14de generatie Chen familie. Wuhao is gebaseerd op het kleiner lijst van de Yang stijl.
Wu Stijl Wu Jian of
Wu Quanyu
niet bekend Wu stijl - De tweede Wu stijl komt voor uit de Yang stijl tai chi chuan. Wu Quanyu leerde tai chi chuan van Yang Banhou, echter Yang Banhou was reeds op leeftijd en zijn bewegingen waren kleiner. Wu Jian leerde tai chi van zijn vader Wu Quanyu. De Wu stijl kenmerkt zich doordat het lichaam naar de zijkant leunt. Echter de gedacht gaat uit van rechtop staan.
Sun stijl Sun Lutang officieel niet bekend Sun stijl combineert bewegingen vanuit de Wu stijl tai chi chuan, Hsing-I en Baqua. De grondlegger Sun Lutang leerde tai chi chuan van Hao Weijian, 2de generatie Wu stijl zetelhouder. De Sun stijl tai chi chuan is ook de jongste stijl tai chi chuan.

terug naar boven

10 Essenties van Tai chi chuan

De (onderstaande) 10 essenties van tai chi chuan werd door Yang Cheng Fu geleerd aan zijn leerlingen, door Chen Weiming zijn deze 10 essenties opgeschreven. Ze zijn vervolgens door Jerry Karin in het engels vertaald en door mij hier in het Nederlands neergezet. De uitleg van de 10 essenties komt van meester Yang Jun.

  1. Leegte, levendig en eneergie stroomt opwaarts.
    De energie stroomt opwaarts betekent dat de houding van het hoofd is omhoog en recht de spirit is levendig en alert en stroom naar de top . Gebruik van fysieke kracht is taboe. Hiervoor is de nek recht, zodat bloed en chi zonder belemmering kan stromen. De intentie is leeg en levendig, vrij en natuurlijk. Als de intentie dat niet is, is het niet mogelijk om de spirit omhoog te brengen.
  2. Houd de borst in en druk de rug naar achteren
    Het inhouden van de borst betekent dat de borst licht naar binnen moet worden getrokken, zodat de chi kan zinken in de dan tian. De borstkast mag onder geen beding naar omhoog worden getrokken. Wanneer je dit doet zal de chi in de borstregio blijven steken. Hierdoor wordt het bovenlichaam zwaar en het onderlichaam licht. Dit heeft als gevolg dat de hielen gemakkelijk van de grond komen. De rug naar achteren drukken zorgt ervoor dat de chi naar de rug verplaatst. Hierdoor wordt het mogelijk om kracht vanuit de ruggengraat te genereren die door de tegenstander niet kan worden tegengehouden.
  3. Ontspan het midden
    De middel is de oorsprong van beweging voor het hele lichaam. Alleen wanneer de middel ontspannen is het onderlichaam stabiel en kan de kracht vanuit de benen worden overgebracht naar de handen en armen. De wisseling tussen leeg en vol ontstaat vanuit het draaien van de middel (heupen). De oorsprong van de bestemming (van de beweging) ligt in het gebied genaamd de middel. Wanneer de vorm kracht mist moet dit worden gezocht in de middel en de benen.
  4. Scheid leeg en vol
    In tai chi chuan is de scheiding tussen leeg en vol de eerste regel. Als het lichaam rechts is dan is het rechterbeen vol en het linkerbeen leeg, wanneer het lichaam links is, is het linkerbeen vol en het rechterbeen leeg. Pas wanneer het begrip tussen vol en leeg aanwezig is zal draaien licht, vaardig en zonder inspanning zijn. Als het begrip er niet is zullen de bewegingen zwaar en traag zijn en je stand is onstabiel. Hierdoor wordt het voor je tegenstander het gemakkelijk jou te controleren.
  5. Zink de schouders en laat de ellebogen vallen
    Zinken van de schouders betekent dat de schouders ontspannen, open en neerwaarts hangen. Wanneer de schouder niet ontspannen zijn zullen ze omhoog komen, waardoor het gehele lichaam kracht verliest. Het laten vallen van de ellebogen betekent dat de ellebogen ontspannen zijn en naar beneden hangen. Wanneer de ellebogen worden opgetild kunnen de schouders niet zinken. Op deze manier iemand duwen zal weinig effect hebben. Ze zullen niet ver gaan en is het alsof de energie plotseling wordt afgesneden.
  6. Gebruik intentie in plaats van kracht
    De tai chi klassieke zeggen allemaal “Het is geheel een kwestie van intentie te gebruiken in plaats van kracht”. Wanneer je tai chi beoefent, ontspan het gehele lichaam en verleng het. Alleen dan zal je licht en vrijelijk kunnen wisselen en de circulatie is natuurlijk. Gebruik niet het minste spierkracht waardoor de circulatie geblokkeerd raakt wat als gevolg heeft dat je jezelf beperkt en belet. Het zenuwnetwerk en meridianen zijn als rivieren. Wanneer rivieren niet worden geblokkeerd of afgedamd kan het water vrijelijke stromen zonder belemmering. Wanneer het water wordt geblokkeerd zal het ophopen en zullen er meren en moerassen ontstaan. Wanneer het lichaam door middel van spierkracht wordt bewogen zullen de meridianen worden geblokkeerd en hoop de chi zich daarop. Wanneer intentie wordt gebruikt stroom de chi vrij en gaat daarheen waar de intentie is. Dit is wat de tai chi klassiekers bedoelen met “Alleen wanneer je extreem zacht ben kan je extreem hard worden”. Iemand die zeer gevorderd is in tai chi zijn armen zijn als een ijzerstaaf omwikkeld in katoen.
  7. Synchroon boven- en onderlichaam
    Synchroniseren van boven- en onder lichaam wordt uitgelegd in de frase “..met de oorsprong in de voeten, uitgezonden door de benen, gestuurd door de middel, gemanifesteerd in de handen en vingers, van voeten naar benen naar middel, alles valt samen in 1 impuls…” Wanneer de handen bewegen de middel beweegt en de benen bewegen de blik volgt de beweging, alleen dan kunnen we zeggen dat boven- en onderlichaam gesynchroniseerd is.
  8. Stem binnen en buiten met elkaar af
    "De spirit is de generaal het lichaam zijn de troepen" dit betekent dat in tai chi voornamelijk rust op spirit. Wanneer de spirit hoog is zullen de bewegingen natuurlijk, luchtig en vloeiend zijn en de vorm niets meer dan leeg en vol en open en gesloten. Wanneer we open zeggen bedoelen we niet alleen de armen en/of de benen openen maar ook de intentie moet open, simultaan met de ledenmaten. Wanneer we gesloten zeggen moeten niet alleen de armen en/fo benen worden gesloten maar ook de intentie moet met de armen en benen sluiten. Als we binnen en buiten samenvoegen in een enkele impuls, dan worden we geheel zonder enige naad.
  9. (Oefen) Doorlopend zonder onderbreking
    De kracht welke wordt ontwikkeld door training van externe martial arts is een spierkracht. Dit heeft een begin en een eind, de kracht komt en de kracht is op een gegeven moment verbruikt zonder dat er nieuwe kracht aanwezig is, op dit moment is het makkelijk om zo'n persoon te overmeesteren en te controleren. In tai chi chuan wordt intentie gebruik in plaats van spierkracht. Van begin tot het eind is de kracht vloeiend en aanhoudend, een complete cirkel welke wederkerend is naar het begin en onafgebroken opnieuw begint, eindeloos.
  10. Zoek rust binnen de beweging
    In tai chi chuan gebruiken we rust om beweging te overwinnen en in beweging zoeken we rust. Wanneer we de vorm langzamer oefenen is dat beter. Wanneer je langzaam oefent, wordt je ademhaling lang en diep, de chi zinkt in de dan tian. Dit alles gebeurt geheel natuurlijk. Hierdoor ontstaan er geen schadelijk vernauwingen of vergrotingen van de bloedvaten. In tegenstelling tot externe martial arts waar sprongen en afstoppen zeer gewaardeerd wordt. Aan het einde van een training zijn zij vermoeid en buiten adem doordat ze al hun chi verbruikt hebben.
terug naar boven

Tai Chi Chuan Filosofie

De Chinese cultuur is ontwikkeld op basis van de I-Ching (boek der verandering) en een aantal andere filosofische stromingen zoals het Confucianisme en Taoïsme. Tai Chi (het ene) ontstaat uit WuJi (het ulitieme niets). Tai Chi is de oorsprong van dynamische en statische toestand en splits zich in tweeën, Yin en Yang. Wanneer er beweging is, scheiden Yin en Yang zich. Wanneer er geen beweging is Yin en Yang komen bij elkaar en worden weer één. Wu Sheng is de 5 elementen ( vuur, water, metaal, hout en aarde) Elk element onstaat uit een ander element controleer een ander element en balanseer met een ander element.

Aarde wordt gevoed door vuur Aarde houd water tegen
Metaal wordt gecreëerd door de aarde Hout bedwingt aarde
Metaal lost op om het water te voeden Metaal hakt hout
Water voed hout Vuur tempert metaal
Hout wordt gegeten door vuur Water blust vuur
Traditionele Chinese medicijnen gebuikt yin en yang. Wanneer we ziek zijn zijn, yin en yang niet in balans. Deze moeten gebalanceerd worden om te genezen. Ook de 5 elementen worden gebruik in de traditionele medicijnen b.v.: hart = vuur, lever = hout, nieren = water, longen = metaal, milt = aarde.
terug naar boven